Translate

السبت، 7 مارس 2015

قلب لا يعرف الحب الحلقة (15)




ظلمتك

 وصل الاسعاف واقلت نور الى المشفى وادهم ممسك بيدها وهو يبكى بشدة وصلت سيارة الاسعاف الى المشفى تم نقلها الى غرفة العمليات وبعد مدة خرج اليهم الطبيب :ياجماعة دى محتاجة نقل دم بسرعة ادهم:طيب فصليتها ايه الطبيب:aموجب بسرعة جرى ادهم بسرعة ليجد دم بنفس الفصيلة ولكنه لم يجد كاد ان يبكى وهو لا يعرف كيف يتصرف خاف ان تضيع منه لم يجد امامه الاا كرم اتصل عليه ليبحث عن اى احد بنفس الفصيلة كان اكرم يجلس مع احمد فى احدى الكافيهات حين رن هاتفه اكرم:ايه ده ده ادهم احمد:خير رد بسرعة رد اكرم على هاتفه:الووو ادهم باشا اخبارك ادهم:اكرم انت فصيلة دمك ايه اكرم:ايه ليه فى اى ادهم:رد عليا بسرعة اكرم:abفى حاجة طمنى ادهم:نور فى المستشفى ومحتاجة نقل وفصيلتها aموجب ومش لاقى دم تعرف حد نفس الفصيلة سكت اكرم كانه تذكر شيئا:ايوه ايوه لقيت قولى انت فى مستشفى ايه اغلق اكرم الاتصال ونظر الى احمد الذى يجلس امامه متوترا خائفا احمد:فى ايه يااكرم نور مالها اكرم:قوم معايا بسرعة انت مش نفس الفصيلة قوم معايا نور فى خطر

كان ادهم يجرى فى كل مكان يبحث عن نفس الفصيلة ولكنه لم يجد الا كيس واحد لا يفى بالغرض اعطاه للطبيب الذى اكد له ان حالتها خطيرة وتحتاج نقل دم بسرعة وماهى الا لحظات وحضر اكرم واحمد اكرم:ادهم نور مالها ادهم وهو يبكى:نور تعبانة اوى ومش لاقى فصيلة دمها اكرم:لالا لقيت احمد نفس الفصيلة نظر اليه يريد الفتك به فمن وجهة نظره انه السبب لكل ما جرى ذهب احمد مع الطبيب لتتم عملية نقل الدم لنور بعد حوالى ساعة خرجوا من غرفة نور الطبيب:الحمد لله نقلنا الدم وباذن الله هتفوق فخر الدين:طيب ياابنى طمنا ده حصل ليه الطبيب:يظهر ياحاج انها بتمر بحالة نفسية صعبة خلتها تقطع شرايين ايدها بالمشرط بس الحمد لله ربنا ستر وياريت بعد كده تاخدوا بالكم منها لان الواضح كمان انها مانعة الاكل من مدة وده اللى تعبها اكتر عن اذنكم نظروا جميعا الى ادهم بعيون متهمة له بما حدث لنور فخر الدين لاحمد:احنا مش عارفين نشكرك ازاى يابنى احمد:على ايه ياعمى نور دى اختى واتجه بنظره لادهم الذى نظر اليه عندما سمع كلمته الاخيرة اكرم:ايوه يا سيدى ماانتوا دمكم واحد ادهم:يعنى ايه دمهم واحد احمد بتحدى:يعنى انا ونور..... اخوات فى الرضاعة يااستاذ ادهم اصل نور اكبر منى بشهر واحد بس ادهم:اختك ازاى احمد: زى الناس اختى فى الرضاعة مش غريبة ولا حاجة

ظل ادهم مندهشا مما سمعه وهو يتذكر الصور التى ارسلها يوسف وتجمعهم مع بعضهم نظرت اليه خديجة وشعرت بصدمته جاءت رودينا بصحبة زوجها اشرف للاطمئنان على نور رودينا:ايه ياماما نور عاملة ايه خديجة:ادعيلها يابنتى ادعيلها جلست بجوار ادهم ولاول مرة فى حياتهم ترى دموعه :بتعيط ليه دلوقتى مش انت اللى عملت فيها كده ارجع راسه للخلف :كفاية حرام عليكى كفاية النار اللى جوايا رودينا:امسك الورقة دى نور كتبتها وسبتها جنب صورتك على الكومود امسك الورقة :ايه دى رودينا :افتحها واقراها وهتعرف فيها ايه بدا ادهم يقرا الرسالة التى تركتها له نور حبيبى ادهم يمكن دى اول مرة اقولك فيها حبيبى وللاسف هتكون اخر مرة كان نفسى افضل جنبك حبيبتك بس انت جرحتنى اوى شكيت فيا وفى شرفى ويعلم ربنا انك اول واخر حب فى حياتى لا عمرى حبيبت قبلك ولا نصيبى احب بعدك اكيد بتقرا الرسالة دى وانا بين ايادى ربنا انا عارفة ان اللى هعمله حرام بس غصب عنى احساس الظلم والافتراء ومنك انت كان صعب اوى وخوفى على بابا يجراله حاجة بطلاقى منك هيكون كسرة ليه ادهم انا بحبك اوى لدرجة انى مشوفتش حاجة فى الدنيا غيرك انت وانا فعلا كنت هتنازل عن شرطى الاول بس يظهر انه مفيش رجوع وان اوان الرحيل سامحنى لو كنت زعلتك منى وفى النهاية بحبك ياادهم

ما ان انتهى ادهم من قراءة الرسالة حتى فاضت عينيه بالدمع وبغزارة حتى حاول كتم انفاسه حتى لايشعر به احد لكن رودينا كانت تراه وتشعر به فقد قرات الرسالة قبله ذهبت اليه وامسكت بيده رودى:ادهم انسى اللى فات وادعيلها ربنا يشيفيها وترجعلك تانى اسند راسه للخلف :ياريتنى كنت اتكلمت معاها وفهمت منها ياريتنى رودى:معدتش ينفع الندم ربنا يقومها بالسلامة وتقدر تتكلم معاها وتطمنها بقربك منها ادهم:تفتكرى ممكن رودى:اكيد دى بتحبك اوى واكيد قلبها مش هيطوعها تبعد عنك بس ايه اللى وصلكم لكده انتوا كنتم كويسين ليه ده كله ايه اللى يوصلها لدرجة الانتحار ادهم:واحد منه لله كان عايز يتجوزها ورفضته فضل يضايق فيها وعملت معاه مشاكل كتير لحد من مدة لقيته بعتلى صورها مع واحد ومكتوب كلام على ضهر الصورة ياكدلى ان فى بينهم حاجة ودلوقتى عرفت ان الواحد ده يبقى احمد اخوها فى الرضاعة وانا كنت اعمى وغبى قالتى انت متعرفش ده مين مسمعتهاش وكنت...... رودى:كنت ايه ياادهم ادهم بخجل :كنت هعتدى عليها رودى:ليه كده ياادهم ليه الشيطان ده اللى بعتلك الصور عايز يفرقكم وانت ساعدته بتصرفاته وشكك فيها قاطعهم خروج الطبيب:مين ادهم ياجماعة ادهم بسرعة :انا فى حاجة الطبيب:ايوه اصل المدام فاقت وبتنادى اسمك

لم يعطى الطبيب فرصة لاكمال حديثه دخل غرفتها وجدها نائمة تنادى باسمه اقترب منها وجلس بجوارها نور حبيبتى انتى سمعانى انا ادهم يانور حبيبك سامحينى يانور حقك عليا بس فوقى وطمنينى عليكى ياحبيبتى نور انا مليش غيرك قومى يانور ونورى دنيتى تانى ياحبيبتى نور سمعانى بدات تفيق شيئا بشئ وهى مازالت تتحدث باسمه وماان فتحت عينيها ووجدته بجوارها تذكرت كل مافعله معها وكيف حاول الاعتداء عليها صرخت به:لاياادهم لا مش عايزة اموت ابعدعنى ادهم:حبيبتى بعد الشر عنك انتى كويسة اهوو نور:لاابعدى عنى مش عايزاك وبدات تصرخ بشدة حتى دخل اليها احمد:ايه فى ايه نور:احمد الحقنى عايز يقتلنى زى ضحى الحقنى يااحمد نظر احمد الى ادهم الذى لايعى شيئا من حديثها ومن هى ضحى التى ذكرت اسمها احمد:ادهم خليك بره دلوقتى لوسمحت ادهم:طيب افهم فى ايه احمد :بعدين خليك بره خرج ادهم وتركهم ودخل اليها الطبيب يعيطها حقنة مهدئة وبعدها خرج احمد الى ادهم الذى وقف سريعا طمنى يااحمد نور عاملة ايه احمد:تعالى نتكلم بعيد ذهبوا بعيدا عن الموجودين ادهم:فى ايه يااحمد ومين ضحى دى احمد :ادهم انت حاولت تعتدى على نور؟ ادهم:انت مين قالك؟ احمد:مش مهم المهم ان ده حصل مظبوط ادهم:ايوه بس ربنا ستر انا مقربتش منها بس مين ضحى؟ احمد بعيون دامعة:ضحى كانت حبيبتى وحياتى كلها هى ونور اتولدو فى يوم واحد كانوا دايما مع بعض ميفترقوش الا ساعة النوم كانوا على طول سوا كانوا عاملين زى التوام اناو ضحى كنا بنحب بعض وكنا هنتجوز هى دخلت كلية الهندسة مع نور من حبهم فى بعض كانوا درجاتهم واحدة وفى يوم جم حكوالى على مجموعة شباب بيضايقوهم فى الشارع خدت ناس وروحت اتخانق معاهم بس هما للاسف اخدوا تارهم منى بحاجة غالية اوى يوم كانت رايحين الجامعة بس نور تعبت وضحى قالت تروح تحضر المحاضرات وتيجى تذاكر مع نوركانوا مستنينها كانوا فكرين نور معاها خطفوها ........ واغتصبوها ادمعت عينه بشدة:وماتت بنزيف حاد وكان ممكن نور تكون معاها بس ربنا ستر وقتها نور تعبت اوى ودخلت فى غيبوبة اكتر من شهرين من حزنها ومرجعتش لطبيعتها غير بعدها بحوالى سنتين وانا كنت تقريبا انهرت بعد اللى حصل وكنت هموت نفسى بس ادينى اهوو اودامك لسه عايش ادهم:يعنى ده سبب خوفها ورفضها انى المسها احمد|:ايوه واللى انت عملته اكدلها الفكرة اللى فى دماغها ادهم:طيب اعمل ايه وارجعها تانى احمد:هتاخد وقت بس بلاش تزهق بسرعة .... اه على فكرة انا طلبت خالتى وعمو فكرى وقولتلهم ان نور اتعورت من لوح زجاج عشان يبقى الكلام واحد حضر فكرى وامل الى نور دخلوا سريعا الى غرفة نور فكرى:نور حبيبتى مالك كده تخضينى عليكى دخل احمد بسرعة والقى عليهم السلام:شفت بنتك حد قالها تشيل ازاز وتعور نفسها نظر فكرى الى نور:الكلام ده مظبوط يانور شلتى ازاز ولا انتى اللى عملتى فى نفسك كده نظرت الى احمد :ايوه يابابا الازاز هو اللى عور ايدى القت نفسها فى احضانه بسرعة:بابا عايزة اروح معاك امل:ياحبيبتى ماانتى هتجى معانا اومال هنسيبك فى الحالة دى نظر اليها فكرى والى ادهم الذى دخل لتوه:هتيجى معانا يومين تلاتة لحد ماايدك تروق وبعدين ترجعى بيت جوزك ولا ايه ياادهم ادهم:انا مستغناش عنها ابدا بس برضه راحتها تهمنى يومين تلاتة لحد ما تقدر تقف على رجليها نور: لايابابا اقعد براحتى فكرى:معنديش بنات تخرج بره بيت جوزها يانور نور:بس يابابا فكرى:مفيش بس يومين تلاتة تستريحى وترجعى بيتك تانى ادهم:خلاص ياخالو هسيبها اسبوع لحد اعصابها ماتهدى وترجع تانى ولا ايه يانور نظرت اليه ولم تتحدث فكرى:اذا كان كده يبقى انت كمان تيجى تقعد مع مراتك اليومين دول هاا قلت ايه غمز له احمد بالموافقة ادهم:خلاص ياخالى انا موافق فكرى:خلاص تروح تجيب حاجتك ونروح البيت على طول اوضة نور جاهزة ليكم انتوا الاتنين تناموا فيها
يتبع
_____________________________________

تذكر ان تقيمك لموضوعي بتعليق سواء بالايجاب او السلب هو بمثابه تشجيع لي على الاستمرار وتقدير منك للمجهود الذي ابذله ومساعده منك على نشر الموضوع وتشجيع لباقي الاعضاء على قراءه الموضوع وشكرا


اقرا ايضا :



Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...